För smart för slumpen

Först lite fakta.
1. Jag läser aldrig Metro, har inte gjort det säkert ett halvår
2. Jag har inte en enda låt av Billy Talent på min dator. Och har inte lyssnat på honom på flera år.
3. Jag har inte laddat in musik på Ipoden på månader
4. Jag har aldrig förr sett en reklambild för Billy Talent

Saken är den:
Igår laddade jag in lite ny musik i min Ipod, från min lillebrors dator, vilket jag inte gjort på flera månader. Där hittade jag lite musik som jag hade glömt fanns, bland annat Billy Talents Red Flag. Jag laddade in den.
Idag när jag åkte bussen hem (en buss jag inte ens skulle hunnit med egentligen) , satte jag mig på en randomplats, där en metro låg bredvid sätet. Eftersom jag glömt min bok hemma började jag läsa i brist på annat.
Ipoden är på shuffle, det vill säga låtarna blandas slumpmässigt, medan jag bläddrar i tidningen.
Jag vänder blad och ser på uppslaget en reklambild för en konsert med Billy Talent,hjärnan kopplar genast synen till låten jag laddade in förgående kväll. Innan jag i nästa sekund förstår att det är just den låten som i samma ögonblick spelas på Ipoden. Av alla låtar. Av alla sekunder.

För mig är ett sådant ögonblick helsjukt. Hur stora är oddsen att jag som aldrig ens läser metro bläddrar och ser en bild för Billy Talent samtidgt som låten, jag först kvällen innan hittat, spelas i mina öron?
För mig är det någon som försöker spela mig ett spratt. Det får mig att titta upp mot himlen och fråga;
Har jag gjort något dumt nu igen?

men jag gillar det.
Hej ödet. kom och ta mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0