det som händer

efter operationen
önskar jag
ditt hjärta inte längre några slag
du har blivit en problemgamling
en sån
man inte vill ha i sin korridor
för att du störs
en sån man inte vill ha på sitt arbetskort
för att du kommer att orsaka provblem,
samtal och för att du tar så himla tid
skadar dig
och har egen vilja
än idag
du har blivit en problemgamling
en sån
man inte vill ha högre upp i släktträdet
för att när vi ser dig i sängen
som tillhör västra götaland
så kommer jag inte ihåg hur min morfar har varit¨
och att gråta
för att ingen har bytt dina byxor
eller för att du har en höft som har gått av,
det kan jag göra
jag tror att jag är ledsen
när dom andra ser ut som vanligt,
men pillar sig i ögonen så jag är inte säker,
för att det är så här det slutar
den tunna gula filten är min framtid
det är svårt att ta
att det var hit alla dina år tog dig
till att vara galen i en säng
med stängda dörrar
som du hatar för att dom gör dig så nervös.
du som alltid har gått ut,
jag vill inte ge dig flera dar
i någon annans liv
jag vill ha en maskin
som jag kan koppla ur
och så ändå
vill man bara hälsa på
på den hand man alltid häslat på,
så när du körs iväg till nästa anstalt
skall jag skicka med en lapp:
han är inget nummer i eran korridor,
han är inte en kvart på erat arbetskort,
men han har en gång snickrat sig en pall
som står bergfast kvar i lägenheten
där min mormor tänker på honom
varje dag
min morfar har varit människa i 89 år
det är allt ni behöver veta
och här är kassen
med mediciner han behöver


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0