snö

komma tillbaka
 
det händer i hemliga kojan,
skogstrecket vid cykelbanan
det händer i badkaret
sidor längre ner i högen,
värdepapper,
är de ur mitt ögonblickblock,
blåser upp och jag studerar dem
 
i denna syn,
en sammandrabbning:
tittar jag på damm,
prickarna på badkarskanten
likväl upplever inte de där små delarna
inte ens detta rummet
 
vad för något jag är med om
en frost 
den har dragit väg mig inne
i badkaret, vilken pool som 
vilken pool som helst
men jag når inte handduken
jag sträcker mig efter en annan vinter
 
drar mer och ser
den gnuggar mig i huvudet
 
infinner handen över snövallar
de ligger längs med vägkanten
i diken, alper  
de ligger vid träden på parkeringsplatsen
mot kravallstaketens, idrottshallen bländas
jag roterar i en vidsträckt  värld
rör och det jag rör är vitt
från dammen, nödutgången till trottoaren
fingarna stela vantarna i hemmet
stannar för en bil
 
jag stoppar axlarna under ytan
men händerna genom i en souvenir
de rör nu ogenerat vid ett reseminne
stryker mina kängor
tummen i snön efter dem
ser upp
här kommer andra hjulspår
han tycker om att sladda, det säger han sen
för tillfället petar han mig snällt
in i ,
åt insidan
det är ëtt avbrott
 
rör mer han
blinkar snowracern
ut på gatan
i badrumskaklet ser jag
silvret glida runt och ut på vägen
härifrån: nytrvättad
taket glänser och vinterväglaget gör det med
 
glänser i varmvattenkranen
jag plattar flygbladen
de vilda
lätta pappren som jag sparat
 
komma tillbaka
 
fingrarna knackar badkarsmarken
nuddar vid badkarsvattnet
jag är här
men bläddrat
bläddrat mig bort
detta här , första kylan
 
till att det var
så mycket snö den där vintern
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0