Anknytningsintervjun

Katten älskar mig
Inbillar jag mig
det hårda huvudet
vill knocka
min panna
för att andas av mig
hon drar en linje
klor över korsryggen
gosar in sig
i ett otvättbart hår
vad menar du nu,
är det här önskvärt?
missen drar ett bloss från nacken
lägger fingrar vid gapet,
känner du pussen,
ett morgondopp
i den kommunala poolen.
Katten tar en sväng på skrivbordet
och återkommer
det finns inte nog med livsvärld
i min hudavlagring
att tycka,
hon tycker om de här dagarna
som jag lämnar saker mellan hallen och trappen
Men det här jaget
med en liten haka avtecknad mot varje sida
sitter vid fönstret
och inbillar sig
att hon ser ut
när hon låter morrhåren känna på
det som skulle äta henne genom halsen
om det fick
den där världen,
där Mimmi
de vita strecken,
saltet
rinner över rutan
hon ser klart grannens hus
men låter hellre svansen kila över uppsträckta händer
du luktar
jag behöver inte titta
du luktar, och du gör det bra
klor och apelsin.
det andra är nog bara jag
vi gillar smakprov
men hon tänker inte på annat
när hon smakar
det som hennes runda halsbens halsband
inte skulle överleva,
det är människan
Hon som sitter där med morgonen till middagen
det är hon som kan tänka på semesterparadis
på grund av simhallen i hennes lemmar
och det är så hon tar på sig
hela hennes liv
när hon träffar sin framtid


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0