slickar mig ren

katten sitter på fönsterbrädet
i köksbordshöjd
för att kliva på bordet och
darra med morrhåren mot pannkakorna, revbensspjällen och hamburgebröden
 
på andra sidan fönstret
det går förbi en människa -
kattens panna åker in i glasrutan -
kopplet vajar i asfalten
ett hopprep
det går inte runt runt
skrapar gruskornen
längst fram i snöret kommer ägaren
den är snäll som låter människan gå så långsamt prata och lukta på andra ibland
en snäll människoägare
skäller inte på henne
när hon stannar
för att plocka upp en blomma
drar lite i kopplet
men låter henne
uträtta sina behov
 
en snäll människoägare
det är inte alla
 
katten sitter på fönsterbrädet
drar tillbaka nacken
de andra djuren har förflyttat sig
gatan har tagit slut 
hon ser fortfarande ut
lyfter en av tassarna, den böjer sig
den böjer sig så att den vinglar
som att den bestämmer sig
om att vara kvar
eller gå av 
 
jag sitter på min plats
på köksstolen och
tänker hennes tankar
hon tittar på ttansportsträckor
hur alla som går 
går en sväng och kommer hem igen
hon ser hur de är gåendes
på ett fint sätt:
de rör på sig
inte framstående i sitt slag:
de finner ingenstans att ta sig
 
(går man så kommer man tillbaka
så är det när man bor
på en återvändsgata)
 
det som leder fram till
fotspåret, klösbrädan
så himla mycket hår
kanske är det något
som ska göras något åt
 
i köket
 på min plats
jag ser en katt 
hon sitter på fönsterbrädet
 
den där lilla framgångsbiten stannar
hon ser fortfarande småfåglar
kräldjur (människobarn)
och annat villt kött 
då och då
 
tassen -
jag kan ju se 
att hon tänkt göra något med sig själv -
men släpper den
 
hon ser
inte meningen med det
jag ser en katt som tänker
varför
ska jag 
(sitta här)
slicka mig ren
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0