paradis: kärlek

kullaviks biblotek:
 
kullavik:
plats där du kan bo
bygga staket
se på grannen,
att han har det bra
 
biblotek:
boksamling
lokal
frånvaro utav lokala drag
 
-
 
på bibloteket:
pekar på pekskärmen,
återlämna tack
att låna,
för viss tid
något som ska återställas
ställer dem på hyllan eller
var vänlig lägg boken i inkastet
 
sidorna alla kvar
på plats i pärmen
de ska lämnas tillbaks
så som de var
 
att spilla kaffe, te
apelsinjucie
torkar utav hettan
hårtorken hushållspappret
gör övergreppen mindre synliga
 
övergrepp:
intrång
slag mot huvudet
kolonisation
uppodla förut (icke på vårt sätt) odlad jord
 
sidorna alla kvar
på plats i pärmen men
smutsiga visst är de
inte lika fina som andra
närmar sig och bläddrar
visst är de lite äckliga
inte lika mycket värda
 
pekar peksrämen
att lämna tillbaks
en hel hög
tänker på en båt
tänker hav
tänker på en landmassa,
så mycket jord vid återlämningsdisken
vid det ingen gör ingen (människa) ogjord
 
-
 
på bibloteket:
en som kommer in och ber om hjälp
biblotikarien får ett val
hans arbetsuppgifter består inte längre utav
testningar av
hudens strömledningsförmåga
så vid ett yttrande av någon
han är så till mötet gåendes
 
dialog:
samtal mellan fler än en
utredning
kan leda till insikt
ibland kommer man ingenstans
 
i rollerna
den vita mannen som biblotikarie,
en människa som jobbar här
den vita kvinnan som
låntagare, skuldbesatt, kolonisatör
hon ska åka på semester
 
semester:
komma bort
vidga sina vyer,
att se insidan utav ett annat stängsel
placering utav pengarna
 
den vita kvinnan:
jag ska långt
att läsa på ett flyg
 
den vita mannen:
frågan är vad du tycker om
 
den vita kvinnan:
vet du vad
som kan vara bra för mig
 
den vita mannen:
lättsmält du ska ha
det lätt
 
den vita kvinnan:
(får obehagskänslor utan tanken)
ja inte får det vara tungt
 
tungt:
som väger
belastande
ha stor betydelse
se sig omkring
för att göra det bättre
 
den vita mannen:
du gillar exotiska platser
 
den vita kvinnan:
om jag varit där
 
(det ska vara lite hemtrevligt att resa bort
du ska veta vad du får
det ska vara tryggt)
 
tryggt:
beskydd
omgivning som inte sviker
mat för dagen
all inclusive
 
till slut hittar han en saga
den vita kvinnan får behålla sin lättnad
han har bara gjort sitt jobb
gett dem vad de vill ha
och så fortsätter det
 
det första man får lära sig
när man kommer till platsen
 
platsen:
fritt tillgänglig yta
ta vad du vill ha
sol och bad
här bor människor
 
det första man får lära sig är:
inga bekymmer
man blir lycklig var dag
 
-
 
på bibloteket:
jag går
jag tänker fri
jag tänker på Dom andra
härliga och inte så härliga liv
 
jag har hört något idag
men vad egentligen
trampade jag (vi) på någon när
vi tog vårt kliv
 
vad är det här
inga bekymmer, man...
vad är de här för en filosofi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0