HVORFOR BEGYNNER HJERTET

I

 

Varför börjar hjärtat.

Ibland låg jag med händerna hängandes ner

genom elementet.

Djur kan ha ett eller flera hjärtan och ett hjärta

kan ha ett eller flera rum.

Lekarna med tungan över tanken,

varför börjar hjärtat.

 

Ibland tar jag bort jordklotet från jorden.

En bild, ett världsminne,

världsbildens förändring kännetecknas av bland annat

perspektivet tid och rum samt  

tankar kring krafterna som upprätthåller detta.

 

Det var som att jag inte kunde sova.

Händerna längs väggarna

tungan över tankarna.

En känsla av massor som passerade planeter,

blod som löpte utan stopp i omlopp inuti mig.

 

Varför hjärtat.

 

II

 

Namnet för detta,

den stora smällen är inte riktig:

det är inte fråga om exploderande materia

i en stor tom rymd.

Det sker en expansion av själva rummet,

rummet bär materian med sig.

 

Jag har också massa med mig och blir större.

Hjärtat verkar vara hjärtat,

ett rum som bär på människan.

 

När jag inte kunde sova var det ibland

som om ögonen öppnats mitt in i meningen

som om en liten flygmaskin flugit förbi,

från mina ögon och framför dem,

med den, och det stod:

du har funnits innan du fanns.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0